Page 14 - magazin-2016-02

Basic HTML Version

|
14
| Virágkötészet Magazin | 2016/2 |
Fogyasztói szokások
?
Háger József
MEGLEPŐ CÍM LEHET EZ A VIRÁGKÖTÉSZET MAGAZINBAN, DE MUSZÁJ RÓLA
BESZÉLNÜNK, MERT A VIRÁGKERESKEDELEMNEK (IS) EZ A MOZGATÓRUGÓJA.
HOZNÉK NÉHÁNY PÉLDÁT ARRA, HOGY A FOGYASZTÓI SZOKÁSOK MEGVÁL-
TOZÁSA MILYEN HATÁST GYAKOROLT NÉHÁNY TERMÉK IRÁNTI KERESLETRE.
Vegyük először is a melltartót! Nem vagyok már olyan nagyon fiatal, így emlékszem még arra,
hogy a 80-as, 90-es évek a női keblek csodálatos, szabad ringatózásában múltak el. De! Jött
valakinek az az eléggé el nem ítélhető gondolata, hogy ezt meg kell fékezni és a melltartók
rabságába kell kényszeríteni a női kebleket – a férfitársadalom legnagyobb bánatára. Amelltartó
a világ leghaszontalanabb ruhadarabja, nyűg a nőknek, szomorúság a férfiaknak. Viszont óriási
üzlet például a Triumph-nak. Egy melltartó ára – aminek az anyagköltsége kb. 328 Ft – ma egy
menyasszonyi csokor áráéval vetekszik. Ennek ellenére lassan ott tartunk, hogy a kislányok
már „cicifixben” születnek. Kérdezem, miért? Mi szól mellette? Semmi, de ügyes marketinggel
elhitették, hogy ez kell, már megszokták a nők és beletörődtek a férfiak.
Vegyünk egy férfias példát is. Az én apukám még Wilkinson pengével borotválkozott. Máig
élénken emlékszem, hogy ez komoly véráldozattal járt, sőt arra is, hogy édesapám borotvál-
kozás közben a jóistent is többször emlegette (nem pozitív értelemben). Vagy a jóisten unta
meg ezt a tarthatatlan állapotot vagy az ügyes gyártók belátták, hogy ezen változtatni kell.
Mindenesetre a legügyesebb gyártó, a Gillette lépésről lépésre kifejlesztette az űrtechnikával
vetekedő egy-, kettő-, három-, négypengés borotvacsodáit, természetesen galaktikus áron.
Mi lett az eredménye? A Gillette világcég lett, hatalmas profitot zsebel be, a vér nem folyik, a
jóisten békés semmittevéssel tengeti napjait. De! Megjelenik néhány fotó David Beckhamről
borostás ábrázattal, néhány év alatt divatba jön a borosta, és véget ér a kánaán. A Gillette rövid
idő alatt bevételeinek 40%-os csökkenését könyvelheti el.
Mi történt? Nagyon egyszerű: megváltoztak a fogyasztási szokások, és ez, mint láthatjuk, egy
céget a semmiből naggyá tehet, vagy egy jól menő céget tönkretehet.
Miért érdekes ez nekünk, virágkereskedőknek? Azért, mert ez ránk ugyanúgy igaz. Igen, vannak
virágfogyasztói szokások, és igen, ezek változnak. Változnak jó és változnak rossz irányban.
Bármelyikünk tudna ilyet mondani. A Valentin-napmeghonosítása nemnagy, de pozitív virágke-
reskedelmi hatást váltott ki. A „Ne hozzatok csak egy szál virágot!” felhívásról nem értekeznék,
mert a papír belepirulna, de a hatásával mindannyian szembesülünk.
Miért vesznek virágot az emberek? Mert szép, mert gyönyörködteti a lelket stb. stb. Na meg
azért, mert szokás. Szokás virágot vinni nőnapra, szokás virágot vinni születésnapra, szokás (?)
virágot vinni vendégségbe, egy színházi premierre (?). És ez apáról fiúra száll, aztán időnként
PÉNZT HOZÓ TIPPEK